Tilbake til forsiden NORSK KYSTFART'S FORUM
Gratis forum fra Diskusjonsforum.no
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   RegistrerRegistrer 
 ProfilProfil   Private meldingerPrivate meldinger   Logg innLogg inn 

Norske loggere
Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
 
Ny tråd   Dette tråden er stengt, og du kan derfor verken skrive eller endre innlegg    Tilbake til forsiden -> Gjesteforum
Les forrige tråd :: Les neste tråd  
Forfatter Beskjed
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: to. feb. 16, 2006 23:27    Emne: Norske loggere Svar med sitat

Det vi omtaler som loggere er tyske og nederlandske drivgarnsfiskefartøyer, -tilsvarende britiske driftere. Men i motsetning til britene som la om til damp i fiskeriene allerede på slutten av 1800-tallet, sverget tyskerene og nederlenderene til rene seilfartøy opp mot tyvetallet. Loggerene kunne også være dampdrevet, men allerede rundt 1920 ble det vanlig å bygge motorloggere, -særlig i Tyskland. De siste loggerene ble bygget i årene rundt 1950 som rene motorfiskefartøy.

Særlig i årene rundt første verdenskrig ble der bygget mange seilende loggere, særlig i Nederland. Disse var solide og velseilende fartøy med vakre skroglinjer. Vår EKAR har fortid som en slik hollandsk logger fra 1915. Den var imidlertid langt fra den eneste som endte som fraktefartøy i Norge etter endt karriere med drivgarn i Nordsjøen. EKAR var en av flere som fikk et mellomspill som seilende, tysk fraktefartøy med hjelpemotor før en kom til Norge. De første loggerene kom til Karmøy før andre verdenskrig og ble etter ombygning med større motor og styrehus blant datidens beste norske fraktefartøy. De ble da typisk drevet i stor kystfart med hyppige turer på Danmark og Sverige. Cement og gjødning var de viktigste basislastene den gang. I Islandssesongene om sommeren ble mange av båtene, -særlig de fra Karmøy, befraktet som fiskefartøy, utrustet med tønnegalge, salt, drivgarn og ekstra fiskeremannskap og sendt i vesterled. På vintersildfiske gikk fraktebåtene typisk på sildeføring for AL Fellesføring med sild fra snurperenes lossehavner på Nordvestlandet til sildoljefabrikker langs hele kysten. Noen av de største loggerene var også utrustet som snurpere og deltok i vintersildfiske som fiskefartøy. Utover sekstitallet, etter at sildefiskeriene mistet sin betydning, gikk båtene i fraktfart på heltid, men de ble gradvis for små til de lange strekningene og ble henvist til mer lokal fart som sandfart fra fjordene til byene. De fleste loggerene ble svært gamle og først på slutten av åttitallet og nittitallet forsvant de i større antall. I 2002 var EKAR og den sterkt ombygde VESTFRAKT de to siste i frakteflåten. Dette danner det selvsagte bakteppet til vårt verneprosjekt.

I det følgende vil jeg sette sammen en liste over norske ex-loggere litt etter litt. Listen arrangeres kronologisk etter året båten kom til Norge.

Resten av tråden etter listen består av bilder av norske ex-loggere. Har du noen slike bilder, så post dem gjerne.


Sist endret av Trygve ma. juli 17, 2006 09:31, totalt endret 5 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: to. feb. 16, 2006 23:33    Emne: Svar med sitat

NORSKE EX-LOGGERE

Opplysningene er hentet fra mitt eget fraktebåt-arkiv, men for de nederlandske og tyske forhistoriene har den tyske loggereksperten Tham Körners opplysninger vært uvurderlige.

29: MANNES Karmøy (LIKW, brt:99, 1911, ex. Nederl. logger ARIE ZUURMOND, KATVIJK A/D RIJN III) 64: SANDTOR, 77: EKNES, 88: NORDØY, 90: solgt til Sverige som LUNDE. Eksisterer.

30: KJEHOLM Karmøy (LIJG, brt:113, ex. Nederl. logger MARTINA) Snurper og fraktefartøy, senere ringnotsnurper. 79: kondemnert og opphugget.

4.30: NORRØNA I Fræna (LGXP, brt:103, 1914, ex. Nederl. tre-logger BLANCE PAULINE, DOGGERSBANK, BLANCHES PAULINE, tysk fraktef. DORA LEONHARDT) 8.73: forliste ved Bjugn.

31: VÅRGRY Lista (LHSN, brt:94, 1908?, ex. Nederl. tre-logger WILHELMINA) 77: solgt til Tyskland. Eksisterer som restaurert logger EMDEN i Tyskland)

5.31 VEA Karmøy (LIRP, brt:99, 1903, ex. Nederl. logger JOHANNA MARIA) Snurper. 68: bankelinebåt SANDØY SENIOR, 78: SILDASKJÆR, 83: tysk seilskute LASTRELLA, 84: STAHLRATTE. Eksisterer (se http://www.stahlratte.de/ )

6.31: STENBRYGGEN Karmøy (LIPC, brt:110, 1896, ex. Nederl. logger JOHANNA HENDRIKA) 35: LEONARD III, 7x: solgt til Utlandet. Skal eksistere som flytende ungdomsklubb i Frankrike).

2.39: LOTUS Karmøy (LKEK, brt:97, 1910, ex. Nederl. logger LOTOS C) 63: HAUGLAND, 69: SØNNODD, 72: MO, 88: LAREDO 97: Nederl. seilende skoleskip LOTOS. Eksisterer (se http://www.lotos.nl/ ).

45: GEORG Trondheim (LKVL, brt:104, 1903, ex. Tysk tre-logger ZEESTERN, senere svensk, senere tyskkontrollert GEORG i Norge) 79: kondemnert og senket.

45?: FANNEFJORD II Molde (LKUN, brt:94, 1895, ex. Tysk tre-logger, senere fraktef. DORSCH, senere svensk MAJKEN, 42: tyskkontrollert HÅKJÆRRING i Trondheim) 72: kondemnert.

5.46: EGGØY Karmøy (LLSD, brt:150, 1917, ex. Nederl. d/logger, senere britisk drifter AMALIA) Snurper. ca.69: nedrigget til lekter. Uviss eksistens.

47: REINA Oslo (LLNQ, brt:149, 1909, ex. Tysk logger ISOLDE, kom til Norge med tyskerene, 45: beslaglagt av den Norske stat som MAGDA) 51: LØVEN III, 64: REINA, 90: KANNELES, 92: solgt til Tyskland for å ombygges til seilskute LILITH. Skal eksistere som tomt skrog i Tyskland.

ca.49: TEIGLAND Bømlo (LMUA, brt:147, 1927, ex. Tysk m/logger MÖWE) Snurper og fraktefartøy, 65: BJARTE, 65: ringnotsnurper BJARTLAND, 75: solgt til USA. Usikkert om denne eksisterer.

51: GRØNAAS Bømlo (LMTT, brt:106, 1912, ex. Tysk logger ELISABETH, kom til Norge med tyskerene 45: beslaglagt av den Norske stat) 55: LYNGØR, 61: ENGESUND, 67: SAKKESTAD, 84: ASKONOR, ca.90: kondemnert og senket.

51: VISNES Karmøy (LMPL, brt:133, 1906, ex. Tysk logger OLGA, kom til Norge med tyskerene, 45: beslaglagt av den Norske stat). 91: ut av fart, senere solgt til Utlandet. Eksisterer i Lithauen.

1.52: FRISNES Karmøy (LALE, brt:178, 1908, ex. Tysk logger FRICKA, senere fraktef. ANNA ELISABETH, senere dansk ZEUS) 7.64: forliste utenfor Kristiansand.

6.52: SVEMANN Karmøy (LALW, brt:99, 1915, ex. Nederl. logger LEENDERT EN JOHANNES, JACOBUS JOHANNES, YOLANDA) 54: RAMSHOLM. Snurper og fraktefartøy, senere ringnotsnurper. 65: forliste på Buagrunnen på Møre under sildefiske.

12.52: BIMA Karmøy (LJHS, brt:192, 1929, ex. Nederl. d/logger MARIA ELIZABETH) 10.53: forliste ved Skudeneshavn.

53: 17DE MAI Karmøy (LAOR, brt:99, 1903, ex. Nederl. logger MACHIEL) 71: TRIX, 93: Nederl. seilende skoleskip TRIX. Eksisterer (se www.flying-dutchman.com ).

3.53: ALGO Karmøy (LDLU, brt:119, 1919, ex. Tysk m/logger PELIKAN) 65: opphugget.

5.53: JOMA Karmøy (LJJS, brt:164, 1929, ex. Nederl. d/logger BRUINVISCH) Snurper og fraktefartøy. 6.70: forliste utenfor Jomfruland. 3 mann omkom.

5.53: DIMANN Karmøy (LJXT, brt:97, 1916, ex. Nederl. logger CORNELIS DE BOER JR.) 71: opphugget.

7.53: DRETT Karmøy (LEKQ, brt:114, 1916, ex. Nederl. logger WILHELMINA) 2002: Nederl. husbåt METIN. Eksisterer.

54: NORTUN Karmøy (LKRX, brt:96, 1905, ex. Tysk logger BRANDENBURG, Nederl. WILHELMINA, dansk fraktef. FÆNØ, TURØ) 99: lystbåt, senere norsk seilende yatch AE 87 NORTUN. Eksisterer ( se http://www.nortun.net/ )

1.54: BJØRKEVÆR Espevær (LCYX, brt:151, 1906, ex. Tysk d/logger HELENE, GEORG H. CLAUSSEN) Snurper, tråler og fraktefartøy. 65: kondemnert og opphugget.

1.54: RANI Sør-Audnedal (LFBG, brt:99, 1903, ex. Nederl. logger JOHANNA SATURNA, Tysk. fraktef. MARIE) 76: FJORDSAND 2000: solgt til Finland. Eksisterer som finsk charterseilskute JOHANNA SATURNA (se http://www.joannasaturna.com/).

4.54: GÅNGHOLM Karmøy (JWLF, brt:198, 1934, ex. Tysk m/logger D.DREESMAN PENNING) 61: LYNGØR, 72: SØNNODD, 76: VESTODD, 83: ARNE MARIUS, 87: FRØYSJØ JUNIOR, 87: FRØYSJØ, 88: FJORDSYN, 92: ARILD, 2001: solgt til utlandet. Skal eksistere i UK.

5.54: SKOTTNINGEN Espevær (LFRX, brt:99, 1917, ex. Tysk m/logger KRANICH) 90: brønnbåt LAKSFRAKT. Eksisterer.

6.54: OSPØY Karmøy (LMFF, brt:99, 1905, ex. Tysk logger, senere tysk og dansk fraktef. MORIAN) 66: FRIØY 87: opplagt ved oppdrettsanlegg . Eksisterer.

8.54: EKAR Karmøy (LMFN, brt:99, 1915, ex. Nederl. logger PAULINE og tysk fraktef. ALWINE). Veteranbåt fra 2002. Eksisterer..

8.54: MODELL Karmøy (LKNL, brt:99, 1915, ex. Nederl. ANNA, tysk fraktef. HANS PETER, dansk LORENZO, MERKURPAKET, MONSUNEN). 62: SKRUE, 67: MODELL, 89: solgt til Sverige, 92: Nederl. husbåt MARQUEE MOON. (Dette er EKARs søsterskip)

9.54: FLAMINGO Stavanger (LNUN, brt:181, 1916, ex. Nederl. d/logger NJORD, senere fransk ROGER JULIETTE) Snurper og fraktefartøy. 70: FINNSET, 71: FLAMINGO, 81: FLAMINGO TANGO, 85: opplagt ved fiskeoppdrettsanlegg, 89: senket.

10.54: MARGUNN BJØRG Austrheim (LEQI, brt:125, 1911, ex. Nederl. logger IDA) 65: EVELYN KARIN, 75: forliste i Lofoten.

12.54: ARENES Hardanger (LLWO, brt:104, 1916, ex. Nederl. logger og senere dansk fraktef. VESTA). Snurper og fraktefartøy. 73: SENERA 96: VESTFRAKT. Fortsatt i fraktfart!

12.54: BØMLABUEN Bømlo (LLME, brt:126, 1920, ex. Tysk m/logger ALK) Snurper og fraktefartøy, senere industritråler. 79: kondemnert og senket.

12.54: URTER Karmøy (LLWG, brt:194, 1915, ex. Nederl. d/logger STERN I) Snurper og fraktefartøy. 3.66: forliste ved Stokksund.

55: DYRNESVÅG Smøla (LCSV, 1901, ex. Nederl d/logger THERESE, ODERNEMING I) Snurper, senere ringnotsnurper. 93: DYRNESVÅG SENIOR, 93: brønnbåt, xx:forliste.

1.55: QUO VADIS Karmøy (brt:105, 1904, ex. Nederl. logger HOOP EN ZEGEN, LANDBOUW, HOOP VAN ZEGEN, tysk QUO VADIS) 74: kondemnert.

2.55: HIDRA Hidra (LJAH, brt:140, 1915, ex. Nederl. logger INDUSTRIE) Snurper og fraktefartøy. 78: MOSTRING, 90: MODELL, 93: LAREDO, 95: norsk charterseilskute LEGEND. Eksisterer.

4.55: SIRAHAV Utsira (LLOO, brt:113, 1914, ex. Nederl. logger REIHER) 80: FRØYSJØ, 87: VERONICA, 90: brønnbåt, 99: forlist.

5.55: GJØKEN Lindås (LJWV, brt:124, 1913, ex. Nederl. logger MARIA CORNELIA, ANNA SOPHIE, tysk fraktef. MEPHISTO, JOHN) 89:opplagt ved oppdrettsanlegg 2005: opphugget.

7.55: ØRN Karmøy (brt:160, 1910, ex. Nederl. WILHELMINA V) 92: Nederl. yatch NORMA, senere MONDRIAAN. Eksisterer.

11.55: SVEGRUNN Karmøy (LCMR, brt:118, 1916, ex. Nederl. logger DE MAAS, MERWEDE V, FLEVO I, tysk fraktef. HELGA, META BUCK) 73: RYVAR, 95: solgt til Tyskland som seilskute. Eksisterer. (se www.ryvar.de ).

12.55: EMMY Karmøy (LEKO, brt:99, 1925, ex. Tysk m/logger SPECHT) 56?: forliste på Jæren.

56: ERIKA Stord (LEGA, brt:199, 1933, ex. Tysk m/logger ERIKA) 90: tysk seilskute PIPPILOTTA. Eksisterer.

5.56: GESINA Karmøy (brt:166, 1939, ex. Nederl. m/logger ALIDA) Snurper og fraktefartøy. 9.66: forliste på Island.

6.56: INDRA Bømlo (LLQD, brt:199, 1933, ex. Tysk m/logger ELFRIEDE) Snurper og fraktefartøy. 71: kondemnert og opphugget.

7.56: LIAFJELD Stavanger (LKAG, brt:173, 1933, ex. Nederl. m/logger OCEAAN III, 44: beslaglagt av Franske myndigheter som MARIN ANDROIT) Snurper, senere ringnotsnurper og til slutt industritråler. 79: kondemnert og senket.

8.56: RUYL Stavanger (brt:194, 1934, ex. Tysk m/logger L. RUYL) 61: IBO 79: kondemnert og senket.

9.56 TIU Bømlo (LAYO, brt:194, 1934, ex. Tysk m/logger TIU) 71: STJØRNFJORD, 85: FRØYSAND, 87: ut av fart, 92: solgt til UK for ombygning til seilskute JACOBA. Skal eksistere uferdig.

10.56: VINDENES Fusa (LAWX, brt:194, 1933, ex. Tysk m/logger CARL FISSER) 82: kondemnert og opplagt. Eksisterte pr.97 kanskje enda.

12.56: EL MAIN Karmøy (LAXM, brt:191, 1934, ex. Tysk m/logger HEINRICH KAPPELHOF) Snurper og fraktefartøy. 65: LEIKING, 73: KLETTEN, 85: forliste på ukjent sted.

12.56: RUNODD Tysnes (LAZN, brt:169, 1933, ex. Tysk m/logger KONDOR) 11.67: forliste i Troms.

6.57: SEMBREA Karmøy (LAXX, brt:192, 1933, ex. Tysk m/logger FRIEDRICH BRONS) 70: opphugget

5.58: HERØYTRÅL Herøy (JWYD, brt:423, 1940, kontrah. som Nederl. logger, men levert som Tysk patruljebåtbåt V.1112, senere Nederl. logger HOLLAND II, EVELINE) 84: solgt til Sør-Afrika. Eksisterte pr.2000 i Chile.

1.66 STER Davanger (LEGS, brt:251, 1951, ex. Tysk m/logger NIEDERSACHSEN) 99: solgt til utlandet som STER II. Eksisterer.

2.69: KWAI Karmøy (LEEP, brt:194, 1949 ex. Tysk m/logger BAYERN) 2001: brannskadd ved Kårstø 2002: solgt til USA. Eksisterer fortsatt: http://kwaiproject.com/


Sist endret av Trygve ti. mars 14, 2006 22:18, totalt endret 8 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: sø. feb. 19, 2006 01:19    Emne: Svar med sitat

MANNES / SANDTOR / EKNES / NORDØY



MANNES i opprinnelig utgave som seilende nederlandsk logger ARIE ZUURMOND. Foto: via Ejner Kr. Boutrup



Velholdte SANDTOR fra Tysnes i sandfart på syttitallet.


Sist endret av Trygve lø. april 01, 2006 21:56, totalt endret 8 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: sø. feb. 19, 2006 01:28    Emne: Svar med sitat

KJEHOLM


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 17:48, totalt endret 3 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: sø. feb. 19, 2006 01:45    Emne: Svar med sitat

NORØNNA I


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 17:51, totalt endret 2 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: sø. feb. 19, 2006 01:49    Emne: Svar med sitat

VÅRGRY


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 17:53, totalt endret 1 gang
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: sø. feb. 19, 2006 01:56    Emne: Svar med sitat

VEA


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 17:54, totalt endret 1 gang
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: sø. feb. 19, 2006 01:58    Emne: Svar med sitat

STENBRYGGEN


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 17:56, totalt endret 1 gang
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: sø. feb. 19, 2006 20:17    Emne: Svar med sitat

LOTUS / HAUGLAND / SØNNODD / MO / LAREDO



HAUGLAND i sandfart på sekstitallet. Dette var en stor sandbåt på denne tiden.

LOTUS eksisterer fortsatt som seilskute. Se http://www.lotos.nl/


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 21:17, totalt endret 2 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: ma. feb. 20, 2006 22:57    Emne: Svar med sitat

GEORG


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 17:58, totalt endret 1 gang
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: ma. feb. 27, 2006 17:03    Emne: Svar med sitat

FANNNEFJORD II


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 17:59, totalt endret 1 gang
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: ma. feb. 27, 2006 17:47    Emne: Svar med sitat

EGGØY



EGGØY fra Åkrehamn var først og fremst snurper, men virker å gå i fraktfart på dette bildet. Den var opprinnelig en nederlandsk damplogger fra 1917.


Sist endret av Trygve ma. feb. 27, 2006 22:40, totalt endret 2 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: ma. feb. 27, 2006 17:49    Emne: Svar med sitat

REINA / LØVEN III / REINA / KANNELES



KANNELES i fraktfart i Nord-Norge på tidlig nittitall.
Foto: Gunnar Lande


Sist endret av Trygve ti. mars 14, 2006 20:02, totalt endret 2 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: ma. feb. 27, 2006 18:01    Emne: Svar med sitat

TEIGLAND
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Trygve



Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 839
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: ma. feb. 27, 2006 18:02    Emne: Svar med sitat

GRØNAAS / LYNGØR / ENGESUND / SAKKESTAD / ASKONOR



GRØNAAS fra Mosterhamn i kystfart tidlig på femtitallet. Opprinnelig en nederlandskbygd, tysk logger fra 1912.



SAKKESTAD fra Fosen i kystfart.


Sist endret av Trygve on. mars 08, 2006 22:06, totalt endret 2 ganger
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Vis innlegg fra:   
Ny tråd   Dette tråden er stengt, og du kan derfor verken skrive eller endre innlegg    Tilbake til forsiden -> Gjesteforum Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)
Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Side 1 av 4

 

Gå til:  
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Rapporter misbruk

Søk blant norske bedrifter på io.no