Tilbake til forsiden NORSK KYSTFART'S FORUM
Gratis forum fra Diskusjonsforum.no
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   RegistrerRegistrer 
 ProfilProfil   Private meldingerPrivate meldinger   Logg innLogg inn 

Offshorefartøy fra Haugalandet - Solstad Shipping AS

 
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Gjesteforum
Les forrige tråd :: Les neste tråd  
Forfatter Beskjed
Stein Erik



Registrert: 24.09.2005
Innlegg: 600
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: lø. april 01, 2006 16:34    Emne: Offshorefartøy fra Haugalandet - Solstad Shipping AS Svar med sitat

Solstad Shipping A/S


"ONDUR" (1) 1974-1989 Standby
Levert 1964 fra Schiffswerft Julius Diedrich, Oldersum, som "Anna Hendrika" til H. Messemaker, Kattwijk aan Zee, Holland. 185 brt., 75 nrt., 31.55x6.72x3.12 m.
8-syl Kromhout 660 bhk 10.5 knop.
12.1974: Innkjøpt av P/R Halvor Solstad (Solstad Rederi A/S), Skudeneshavn, og omdøpt "Ondur". Ombygd i 1975 ved Skude Verft AS til standby skip. Ombygd igjen i 1979 ved. A/S Haugesunds Slip. Beskjeftiget som standby-fartøy i Nordsjøen.
03.1985: Solgt/overført til heleid datterselskap, Ondur Ltd.,Aberdeen, Scotland, og fortsatte som standby-fartøy under UK flagg på britisk sektor i Nordsjøen.
11.1989: Solgt til Ledge One Ltd, Aberdeen og overlevert til ny eier i den Helder, Holland. Omdøpt "Condor" og reg. Aruba, Ned. Antilles.


"NORMAND PRODUCE" 1974-1985 Supply
Levert 25. 06.1974 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V., Waterhuizen,bg.nr 302 som "Normand Produce" til P/R Normand (Johs. Solstad), Skudeneshavn. Første leveranse av i alt fire supplyskip fra Pattje-verftet til Normand-gruppen. Type Pattje A. Byggepris NOK 12,5 mill. ”Normand Produce”var det trettiførste norske supplyskip og det første på Haugalandet.
476 brt., 205 nrt., 775 tdw., 175.10 x 37.8 x 12.6 ft. 53,79 x 11,52 x 3,821 m.
Klasse DNV Dekksareal 230 m2.
2 x 6-syl. 4T EV Industrie Diesel, 2000 bhk. 12 knop.
Ble sluttet til Phillips Norge i fart mellom Ekofiskfeltet og havner i England foruten Stavanger.
03.1985:Solgt til E. Eilertsen - reg. på K/S A/S Sølvbas (A/S Seabas v/Eldar Eilertsen)Fosnavåg,Ålesund. og omdøpt "Sølvbas". Forlenget og ombygget 08.1985 til standby/AH-supply-tjeneste ved Voldenes Skipsverft.
1310 brt 393 nrt .1050 tdw, 62,15 x 11,49 x 4,24 m Bollard Pull 39 t.Dekksareal 180 m2.
04.1996: Til Ocean Queen AS (Rovde Shipping AS), Ålesund, og 04.1998 til Ocean West AS, Ålesund.
04.2001:Rovde Supply A/S Roved/Ålesund.


"NORMAND CARRIER" 1974-1984 Supply
"SCOTT PROTECTOR" 1984- 2004 Standby
Levert 15. 07.1974 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V. Waterhuizen,bg.nr.303 som "Normand Carrier".til P/R Normand (Johs.Solstad),Skudeneshavn Byggepris NOK 12,5 mill.Type Pattje A.
476 brt.- 205 nrt.- 775 tdw 175,10 x 37,8 x 12,6 ft 53,79 x 11,52 x 3,821 m. Klasse DNV Dekksareal 230 m2.
2 x 6 syl 4T EV De Industrie Diesel 6D7DN 2000 bhk 11,5 knop.
Ble sluttet til Phillips Norge i fart mellom Ekofiskfeltet og havner i England foruten Stavanger.
05.1977: Forlenget 499 brt - 121 brt.-890 tdw., 57.08 x 11,52 x 3,67 m. Overført til Skips-A/S Solnes (Johs.Solstad). 1977: Til P/R Normand og 1984 til P/R Halvor Solstad, (Per Gunnar Solstad) Skudeneshavn.
04.1989: Til Ondur Ltd. ( Solstad Shipping A/S, Skudeneshavn), Aberdeen, UK og omdøpt "Scott Protector". Ombygd til standby-skip ved Larsens Mek.Verksted
1104 brt. -331 nrt. 580 tdw. Standby tjeneste på britisk sektor i Nordsjøen.
08.03.2004. Solgt til Nomis Shipping Ltd.Aberdeen. og omdøpt til ”Dea Protector”


"NORMAND FLOWER" (1) 1974-1985 Supply
Levert 23. 09.1974 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V.Waterhuizen, bg.nr. 306
som "Normand Flower" til P/R Normand (Johs.Solstad),Skudeneshavn. Byggepris NOK 12,5 mill. Type Pattje A.
476 brt.- 205 nrt.- 800 tdw 175,10 x 37,8 x 12,6 ft. 52,79 x 11,52 x 3.821 m Klasse DNV Dekksareal 230 m2.
2 x 6 syl 4T EV De Industrie Diesel 2000 bhk 11,5 knop.
01.1985:Solgt til A/S Rovde Sandfrakt, Rovde/Ålesund og omdøpt ”Sea Flower”
08.1985: Omdøpt "Ocean Flower" og reg. på K/S A/S Rovde Shipping, Rovde/Ålesund. og ombygd til standby-skip ved Myklebust Mek.Verksted.
1274 brt. 382 nrt. 550 tdw. 61,50 x 11,50 x 3,43 m. 12,5 knop.Dekksareal 185 m2.
Satt inn i Standby-tjeneste i Nordsjøen.
18.12.1997 til Rovde Supply A/S Rovde,Ålesund
01.01.1999.Disponeringen overtatt av Rovde Shipping A/S,Rovde/Ålesund.


"NORMAND VESTER" (1) 1974-1983 Supply
Levert 22. 11.1974 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V.Waterhuizen bg.nr.307 som "Normand Vester" til P/R Normand (Johs.Solstad), Skudeneshavn. Byggepris NOK 12,5 mill.Type Pattje A.
476 brt.- 205 nrt.- 797 tdw. 175,10 x 37,8 x 12,6 ft. 52,79 x 11,52 x 3,821 m Klasse DNV Dekksareal 230 m2.
2 x 6 syl 4T EV De Industrie Diesel, 2000 bhk 11,5 knop
11.1983: Solgt til International Tankship S.A., Tulsa, Oklahoma,(Agri-Petro of Ghana Inc.) reg. under Panama-flagg som "Cooperator II".
1986 under samme navn til Ghana National Petroleum Corp., Accra./Takoradi,Ghana


"NORMAND FLIPPER" (1) 1975-1981 Supply
Levert 01.10.1975 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V., Waterhuizen, bg.nr.312 som "Normand Flipper" til Johannes Solstad P/R, Skudeneshavn. Byggepris NOK 12,5 mill. Type Pattje B
495 brt., 226 nrt., 900 tdw., 193.1x39.5x13.6 ft. 59,0 X 12,03 X 4,12 m Klasse DNV Dekks areal 285 m2.
2 x 10-syl. 4T EV Alpha-Diesel, 2900 bhk 11,5 knop
Til Normand P/R (Solstad Rederi A/S), Skudeneshavn.
28.10.1981: Solgt til Timsah Shipbuilding Co., Alexandria, Egypt og reg. under egyptisk flagg som "Timshine".
22.05. 2001:Skiftet klasse til Lloyds Register of Shipping.


"NORMAND SKIPPER" (1) 1975- AH-Supply Standby
Levert 17. 11.1975 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V., Waterhuizen, bg.nr.313 som "Normand Skipper" til Solstad Rederi-A/S, Skudeneshavn.Byggepris NOK 16 mill. Type Pattje C
499 brt., 230 nrt., 790 tdw., 193.6 x 39.5 x 13.5 ft. 59,0 x 12,03 x 4,14 m. Klasse DNV Dekksareal 285 m2.
2 x 16-syl. 4T EV Nohab-Polar V-DM, 6160 bhk.. 13 knop. Bollard Pull 75 t.
Til P/R Normand (Solstads Rederi A/S ) Skudeneshavn.
11.1985: Ombygd til "fire fighting", ved Sterkoder Mek.Verksted,Kristiansund.
01. 1991 til standby-skip, ommålt: 1174 brt.-352 nrt. Innført i NIS 26.03.1996 og overført til Solhav Invest A/S ( Solstads Rederi A/S ) 06.1997 innregistrert i NOR registeret og overført til Solstad Rederi A/S. Skudeneshavn.
10.1999: Solstad Offshore ASA (UK) Ltd, (Solstad Shipping A/S,Skudeneshavn), Douglas, Isle of Man.
08.03.2004. Solgt til Nomis Shipping Ltd.,Aberdeen. Og omdøpt til “Dea Supplier” og
registrert på Isle of Man med Douglas som hjemmehavn.


"NORMAND ENGINEER" 1976-1987 AHT Supply
Levert 20. 01.1976 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V., Waterhuizen,bg.nr 314 som "Normand Engineer" til Skips-A/S Solhav, (Solstads Rederi A/S ) Skudeneshavn. Byggepris 16 mill.Type Pattje C
499 brt.- 230 nrt.- 803 tdw 193,6 x 39,5 x 13,5 ft. 59,0 x 12,03 x 4,12 m Klasse DNV Dekksareal 285 m2.
2 x 16 syl 4T EV Nohab-Polar v-DM, 6160 bhk 13 knop Bollard Pull 75 t.
10.1987: Solgt til Rederi-A/B Gotland, (Gute Bogser & Marine Service A/B Visby, Sverige og omdøpt "Gute Salvor". 1989: "Pan Salvor" til K/S Pan Salvor (Wilhelmsen Offshore Services A/S, Oslo), Liberia.
Under britisk flagg fra 1991 som "Britannia Crusader" til Suffolk Marine Ltd., Lowestoft.
1994: Ommålt til 1176 brt.- 352 brt.-800 tdw.
01.01.1997:Endret navn til ”Viking Crusader” av Viking Supply Ship Ltd (Viking Standby Ltd),Montrose,UK..
09.06.2003:Til Bue Viking,Aberdeen/Montrose UK.


"NORMAND GAMBLER" 1976-1983 Supply
Levert 01. 03.1976 fra Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje N.V., Waterhuizen, bg.nr 315 som "Normand Gambler" til P/R Normand,(Solstad Rederi A/S) Skudeneshavn. Opprinnelig kontrahert av I/S Bonaship (E.H. Kongshavn og Knut Knutsen, Haugesund), men solgt under bygging til P/R Normand.Bygge pris NOK 12,5 mill. Type Pattje B.
499 brt.- 230 nrt.- 915 tdw 193,6 x 39,5 x 13,5 ft. 59,0 x 12.03 x 4,12 m Klasse DNV Dekksareal 285 m2.
2 x 10 syl 4T EV Alpha Diesel 2900 bhk 12 knop.
24. 02.1983: Solgt til Timsah Shipbuilding Co., og reg. i Alexandria, som "Tim Star". Kantret og sank i høy sjø 21.01.1985 på reise Sidi Keir – Alexandria. 7 mann omkom.


"NORDMAND ROCK" 1978-1981 AH-Tug
Levert 17. 08.1978 fra Marystown ShipYard. Ltd., St. John's, N.F., som "Normand Rock" bg.nr 21 til K/S Normand Tugs A/S(Solstad Rederi A/S), Skudeneshavn.
499 brt., 39 nrt., 500 tdw., 42.82x11.02 m.x 4,89 m. Klasse Lloyds Register Dekksareal 110 m2.
2 x 9-syl. 2T EV Wichmann Dieselmotor, 6600 bhk. 14 knop. Bollard Pull 85 t.
23.04.1981:Herjet av brann i maskinrommet 90 n.mil vest av Stavanger og slept inn til Kopervik og kondemnert og vraket ble overtatt av assurandørene. Alle åtte ombord ble berget.
07.07.1981.Videresolgt til International Towing Ltd., Hull
17.08.1981 ankom vraket Ramsgate for reprasjon og satt i fart 17.10.1982. som "Anna B".
10.1982: Omdøpt til "ITL Anna B" og 1983 til "Euroman".
01.1986: Igjen som "Anna B" og videre som "ITL Anna B",
Forlatt av besetningen 08.02.1988, 5 n.mil NV av Haisboro fyrskip, og sank samme dag.


"NORMAND ROUGH" 1979-1982 AH-Tug
Levert 23.07..1979 fra Marystown ShipYard. Ltd., St. John's, N.F.bg.nr.22 som "Normand Rough til K/S A/S Normand Tugs ( Solstad Rederi A/S ),Skudeneshavn. 499 brt.- 39 brt.- 500 tdw 42,82 x 11.02 x 4,89 m. Klasse Lloyds Register Dekksareal 110 m2.
2 x 9 syl 2T EV Wichmann Diselmotor 6600 bhk. 14 knop Bollard Pull 85 t.
09.06.1982 sank under oppankring av pipe-layer barge "Bar 423", i pos. 55.29 N, 04.51 O. på Gormfeltet på dansk sektor. Et anker falt ned fra lekteren og gikk gjennom akterskipet som ble fyllt med vann, og skipet sank. Hele manskapet på 9 mann ble berget. 02.08.1982: Hevet av kranskip og slept til Bremerhaven for inspeksjon. og ankom 05.08. 12.1982: Solgt til Internasjonal Towing Ltd, Hull, reparert og satt i fart som "Lorna B".
1984: Solgt til Britannia Towing (UK) Ltd.Hull,UK
1985:Solgt til International Towing Ltd.(ITL),Hull,UK
19.08.1989:Kantret og sank i Cook Inlet,Alaska


“NORMAND ROSS" 1979-1984 AH-Tug
Levert 05.09..1979 fra Marystown ShipYard Ltd., St. John's, N.F.bg.nr.23 som "Normand Ross". til K/S Normand Tugs A/S (Solstad Rederi A/S), Skudeneshavn.
499 brt.- 39 nrt.- 500 tdw. 42,82 x 11,02 x 4,89 m. Klasse Lloyds Register Dekksareal 110 m2.
2 x 9 syl 2T EV Wichmann Dieselmotor 6600 bhk.14 knop Bollard Pull 85 t
26. 08.1984 solgt til K/S A/S Offshore Atlantic, bestående av Sigval Bergesen, Br. Olsen A/S, Norchart Ltd og Stavanger Shipping, og omdøpt "Krossfonn".
14. 02.1985 disponert av Brødrene Olsen A/S,Stavanger som "Kongsbru".
29. 05.1986: omdøpt igjen som "Krossfonn"
04.08.1986: Registrert som "Scan Partner" på Krossfonn Inc, (Sigval Bergesen), Panama. (B/B C/P til Soc. Mar. de Economia & Gestao (Johnson-gruppen, Srockholm, Sverige), ( Viking Supply Ships.Kristiansand),Panama. Kom i brann og sank 17.05.1988 under arbeid med å berge den brennende t/t "Barcelona" ved Larak v. Hormuz Terminal i Persiske Gulf. 5 av besetningen omkom.


"NORMAND TRADER" 1979-1984 AHT Supply
Levert 11.07.1979 fra Marystown Ship Yard, Ltd., St. John's, N.F.bg.nr.24 som "Normand Trader" til K/S Normand Tugs A/S (Solstad Rederi A/S), Skudeneshavn. Type UT 704
488/997 brt., 196/374 nrt., 1.100/2.080 tdw., 64.48 x 13.8 x 4,70 m. Klasse DNV Dekksareal 418 m2.
2 x 9 syl 2T EV Wichmann Diselmotorer 6600 BHK. 15 knop.Bollard Pull 113 t.
22.08.1984: Solgt til Offshore Atlantic Ltd, (Sigval Bergesen, Stavanger), St. John's, New Foundland, og omdøpt "Offshore Trader".
1984:Ombygget og ommålt til 1451 brt.- 811 nrt.- 1086 tdw.
1986: Til Acadian Offshore Ltd, St. John's, New Foundland. som "Acadian Tempest".
1987: Som "Terra Nova Sea" til Secunda Marine Services Ltd., New Foundland
1989: Som "Emerald Sea" til Midland & Scottish Resources, Aberdeen/London.
1991: Igjen som kanadisk "Terra Nova Sea" Kenworthy Ltd. (Secunda Marine Service Ltd), Halifax. N.S.
1994:Ommålt til 1314 brt.- 395 nrt.- 1947 tdw.
1995:Registreringshavnen endret til Brigdetown,Barbados
1996:Overført til Secunda Marine Service Ltd.Halifax NS, Canada.
1999.Overført til Kenworthy Ltd.(Secunda Marine Service Ltd.9 Halifax NS,Canada.
25.07.2001: Solgt til Nomis Shipping Ltd.,Aberdeen UK,og omdøpt til “Dea Trader” og satt under St.Vincent & Grenadines flagg.
13.09.2004:Disponeringen overtatt av Smit Singapore (Pte)Ltd.Singapore/Kingstown


"NORMAND HUNTER" (1) 1979-1984 AHT Supply
Levert 28.09.1979 fra Marystown ShipYard Ltd, St. John's, N.F.bg.nr 25 som "Normand Hunter" til K/S Normand Tugs A/S(Solstad Rederi A/S), Skudeneshavn. Type UT 704.
497 brt., 185 nrt., 1.472 tdw., 64.4 x 13.8 x 3.85 m. Klasse Lloyds Register Dekksareal 418 m2.
2 x 9 syl 2T EV Wichmann Diselmotorer 6600 bhk. 15 knop.Bollard Pull 105 t. 08.06.1984: ble K/S Normand Tugs A/S overtatt av et K/S med Sigval Bergesen m/fl., Stavanger. og omdøpt "Kongsholm".
09.1984:Solgt til Offshore Atlantic Ltd., (Sigvald Bergesen Stavanger) St. John's, N.F. og omdøpt "Offshore Hunter".
1986: Solgt til Acadian Offshore Ltd., St. John's, Canada som "Acadian Mistral".
1987:Solgt til Secunda Marine Services Ltd, St. John's Canada som "Triumph Sea".
30.05.2001: Solgt til Nomis Shipping Ltd. Aberdeen,UK og omdøpt til “Dea Hunter”
2001:Ommålt til 1317 brt.- 395 nrt.- 1971 tdw.
07.07.2003:Skiftet flagg fra UK til Barbados,og disponeringen overtatt av Smit Singapore (Pte) Singapore


"NORMAND CONGER"/"NORMAND GARD" 1981-1996 AHT Supply/St/By fartøy
Levert 11. 07.1975 fra Scheepswerft Friesland N.V.,Lemmer bg.nr.346 som “Normand Vibran” til D/S A/S Varøy (Vibran Shipping,Knut Knutsen),Haugesund.
Bygge pris NOK 16 mill.Type Pattje C. Klasse DNV
497 brt.- 229 nrt.- 775 tdw 193,6 x 39,5 x 15,3 ft. 58,95 – 12,00 – 4,15 m Dekksareal 285 m2.
2 x 16 syl 4T EV Nohab V-Dieselmotorer 6160 bhk. 13 Knop Bollard Pull 75 t.
03.1976 omregistrert til P/R Normand Vibrand (Knut Knutsen) Haugesund.
10.1976: Under T/C overført på Seagull A/S (Knut Knutsen),Haugesund og omdøpt til ”Ocean Pilot”
03.1978: Tilbake ført til P/R Normand Vibran (Knut Knutsen), Haugesund
01.1979: Omdøpt tilbake til“Normand Vibran”
10.1981: Solgt til Solstads Rederi A/S Skudeneshavn og gitt navnet “Normand Conger”
Ombygget til Standby fartøy og omdøpt 08.1985 til “Normand Gard”
1152 brt.- 346 nrt.- 466 tdw.
08.1994:Ommålt til 1149 brt.-344 nrt.- 900 tdw.
01.10.1996: Solgt til Nomis Shipping Ltd.,Aberdeen UK,og omdøpt “Dea Commander”


"NORMAND RANGER" 1982- AHT Supply
2000 Standby/Rescue
Levert 16. 10.1982 fra Haugesund mek. Verksted A/S, Haugesund. bg.nr. 67 som "Normand Ranger" til P/R Normand II, (Solstad Rederi A/S Skudeneshavn. , D/S A/S Produce Haugesund og K/S A/S Morna,Haugesund ) Skudeneshavn. Type UT 704.
Pris NOK 53 mill.
499 brt., 171 nrt., 1.050 tdw., 64.65 x 13.82 x 4.72 m. Klasse DNV Dekksareal 357 m2.
2 x 9-syl 2T EV. Wichmann AXAG, 8000 bhk.. 16 knop. Bollard Pull 100 tonn.
07. 1988: Overført til Soleng A/S (Johs Solstad) Skudeneshavn
1993: Ommålt: 1338 brt.-401 nrt.-1050 tdw.
12.1997: Til Solstad Rederi AS (Solstad Shipping AS),Skudeneshavn.
Omfattende ombygget (nytt overbygg) til standby-skip - pris omlag NOK 30 mill. Utført ved Skude Verft AS, Skudeneshavn og levert ca. 20.03.2000. Beskjeftiget på langsiktig tc på norsk sektor.


"NORMAND PROSPER" 1983 - AHT Supply/Standby
Levert 04. 03.1983 fra Haugesund mek. Verksted A/S, Haugesund bg.nr.68 som "Normand Prosper" til P/R Normand II, ( Solstad Rederi A/S Skudeneshavn , D/S A/S
Prouduce,Haugesund og K/S A/S Morna Haugesund),Haugesund. Type UT 704
Pris NOK 53 mill “Normand Prosper” var verftets siste skipsleveranse.
499 brt.- 171 nrt.- 1050 tdw 64,65 x 13,82 x 4,72 m Klasse DNV Dekksareal 495 m2.
2 x 9 syl 2T EV Wichmann AXAG 8000 bhk 16 knop Bollard Pull 100 t.
1987: Ombygd til Fire Fighting & Rescue Ship ved Br, Eide, Høylandsbygd/Halsnøy. 07. 1988:Overført til Soleng A/S ( Solstads Rederi A/S Skudeneshavn ),Haugesund
12.1991: Omb/Forl v. Mjellem & Karlsen, Bergen, 1636 brt./1790 tdw., 75.65 x 13,82 x 4,72 m og omregistrert til Skudeneshavn.
04.1997: Til Solstad Rederi AS(Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn
14.09.2004: Innregistrert i NIS


"NORMAND TONJER" 1983 - Supply/Pipecarrier
1999 Dykkerskip
Levert 03.1983 fra Georg Eides Sønner A/S, Høylandsbygd/Halsnøy,bg.nr. 122 som "Normand Tonjer" til P/R Normand, Skudeneshavn/Haugesund. Type UT 705
Klasse DNV Bygge pris NOK 58 mill.
2.536 brt., 777 nrt., 3.191 tdw., 80.77 x 18.00 x 4.98 m.
2 x 8-syl. MaK 8M 435, 4412 KW/5995 bhk. 15.5 knop.Dekksareal 821 m2.
12.1988.Overført til Normand P/R ANS AS (Solstad Shipping AS),Skudeneshavn.
12.1994:Overført til Normand A/S(Johs.Solstad),Skudeneshavn
04.1998: Overført til Soltad Rederi A/S (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn.
10.1999: Levert til Ulstein Verft AS, Ulsteinvik, for ombygging til dykkerservice med ROV- og DPII-utrustning, helikopterdekk og en 50-tonns kran. Pris omlag NOK 60 mill. 02.03.2000: Overlevert og gikk ut på en 7 års kontrakt med Deep Ocean og ommålt til
3349 brt.-1004 nrt.-3191 tdw.


"NORMAND DROTT" 1984 - AHT/Supply
Levert 15. 06.1984 fra Ulstein Hatlø A/S, Ulsteinvik,bg nr 188 som "Normand Drott" til K/S Skips-A/S Solborg, (Solstad Shipping A/S) Skudeneshavn. Type UT 712 Bygge pris NOK 85 mill.
2.686 brt., 805 nrt., 2.095 tdw., 75.50 x 16.60 x 5.61 m. Dekksareal 536 m2.Klasse DNV
2 x 12-syl. 4T EV Wärtsilä Vasa V32, 11973 bhk. 16 knop. Bollard Pull max 175 tonn. 12.1989: Ommålt til 1485 brt.
06.1992: Overført til Solstad Offshore AS - 1997 til Solstad Rederi AS.


"NORMAND SEA" 1984-1987 AHT Supply
Levert 08.1984 fra Jiangnan Shipyard & Eng. Works, Shanghai, bg.nr 2151 som "Normand Sea" til Normand Sea Offshore Inc. (Thoresen-Solstad Offshore Ltd., Hong Kong), Monrovia, Liberia. Type UT 714 Klasse DNV
1.289 brt., 487 nrt., 1.760 tdw., 58.60 x 13.01 x 6.76 m Dekksareal 330 m2.
2 x 12-syl. 4T EV Bergen Diesel, 6120 bhk. 14,5 knop Bollard Pull 85 t.
Beskjeftiget off China.
1986:Disponeringen overtatt av Solstad Rederi A/S,Skudeneshavn/Liberia
1987: Solgt til Commodum Inc.(Nortrans shipping & Trading (Pte)Ltd. Singapore/Lib.
1988: Solgt til India Essar Shipping Ltd. Bombay,India, og omdøpt "Nand Cauvery". Og ommålt til 1299 brt.- 487 nrt.-1868 tdw.
1992 :Overført til India Security Ltd.(Essar Shipping Ltd.),Bombay,India.
1996: Overført til Essar Shipping Ltd.(Essar Sisco Ship Management Co.Ltd. Mumbai,India
12.05.1997: Solgt til Huwang Shipping(Liberia)Ltd. Monrovia,Liberia. Og omdøpt til”Huawang”
2000: Disponeringen overtatt av Shen Hua Shipping Co.Ltd Hong Kong/Monrovia/Lib.


“NORMAND SKY” 1984-1986 AHT Supply
Levert 10.1984 fra Jiangnan Shipyard & Eng. Works, Shanghai, bg.nr. 2152 som "Normand Sky" til Omar Maritime S.A., ( Thoresen-Solstad Offshore Ltd.,Hong Kong)
Monrovia,Liberia. Type UT 714 Klasse DNV
1289 brt.- 487 nrt.- 1760 tdw 58,60 x 13,01 x 6,76 m. Dekksareal 330 m2.
2 x 12 syl 4T EV Bergen Diesel 6120 bhk 14,5 knop Bollard Pull 85 t.
1986: Solgt til Lowell Navigationn Co.SA & Sandal Enterprise Inc.(Wayson Shipping Enterprise Co.Ltd.),Monrovia/Liberia.
1987: Solgt til Commodum Inc.(Nortrans Shipping & Trading (Pte) Ltd. Singapore/Lib.
1988: Solgt til Motorship Field Express C.V. (Vroon B.V.), Breskens, Nederland, og omdøpt "Field Express". Og ommålt til 1299 brt.- 471 nrt.-1861 tdw.
22.05.2001: Skiftet klasse til Lloyds Register of Shipping


"NORMAND JARL" 1985- AHT Supply
Levert 16. 03.1985 fra Ulstein Hatlø A/S, Ulsteinvik, bg.nr.187 som "Normand Jarl" til K/S Skips-A/S Soltun, (Solstad Shipping A/S ) Skudeneshavn. Type UT 712
Kontrakten overtatt i fra Sverre Farstad,Ålesund.
2686 brt.- 805 nrt.- 2100 tdw 75,50 x 16,60 x 5,61 m. Dekksareal 536 m2.Klasse DNV
2 x 12 syl 4T EV Wartsila Vasa V-32 11997 bhk 16 knop Bollard Pull 175 t.
06.1992: Til Solstad Offshore AS (Solstad Rederi A/S),Skudeneshavn
12.1997: Til Solstad Rederi AS. Skudeneshavn


"NORMAND DRAUPNE" 1985- AHT Supply Fi-Fi
Levert 06.1985 fra Ulstein Hatlø A/S, Ulsteinvik, bg.nr.192 som "Normand Draupne" til K/S Skips-A/S Solnes,(Solstad Shipping A/S), Skudeneshavn. UT 718 Klasse DNV
Byggepris NOK 130,5 mill.
3.385 brt., 1.015 nrt., 2.500 tdw., 83.45 x 18.00 x 5.55 m. Dekksareal 589 m2.
4 x 10-syl. 2T EV Wichmann AXAG, 17934 bhk. 16 knop. Bollard Pull 175 tonn
Gikk ut på en 10 års kontrakt med Mobil Exploration Norway Inc.
06.1992: Til Solstad Offshore A/S (Johannes Solstad),Skudeneshavn.
12.1997: Til Solstad Rederi AS Skudeneshavn (fusjon av eierselskap).Har gått for Mobil/Statoil siden skipet kom ut fra byggeværft.


"NORMAND MJOLNE" 1985- AHT Supply Standby
Levert 10.1985 fra Ulstein Hatlø A/S, Ulsteinvik, bg.nr.193 som "Normand Mjolne" til K/S Skips-A/S Solnes,(Solstad Shipping A/S), Skudeneshavn UT 718 Klasse DNV.
Byggepris NOK 130,5 mill.Gikk ut på en 10 års kontrakt med Mobil Exploration Norway
Inc.
3385 brt.- 1015 nrt.- 2500 tdw 83,45 x 18,00 x 5,55 m.Dekksareal 589 m2.
4 x 10 syl 2T EV Wichmann AXAG 17934 bhk 16 knop Bollard Pull 175 t.
06.1992: Overført til Solstad Offshore A/S (Johannes Solstad A/S),Skudeneshavn 12.1997: Til Solstad Rederi AS Skudeneshavn, (fusjon av eierselskap).


"NORMAND CORONA" 1986-1989 AHT Supply
Levert 02.1984 fra Kaarbøs mek. Verksted A/S, Harstad, bg.nr.103 som "Balder Hammerfest" til K/S A/S Balder Management (Parley Augustsson ),Oslo UT 704
486 brt., 156 nrt., 1.050 tdw., 64.88 x 13.82 x 4.72 m Dekksareal 495 m2 Klasse DNV
2 x 16-syl. 4T EV Nohab V-DM, 8152 bhk. 16 knop Bollard Pull 110 t.
1985: Overført til Balder Hammerfest B.V. (Supply Service A/S,Sandvika),Rotterdam siden til Oceanwide I B.B.(Oceanwide Shipping Service, Vlssingen), Rotterdam.
02.1986: Innkjøpt på tvangsauksjon i Lyngdal (hvor skipet lå i opplag) av Johannes Solstad på vegne av Skips A/S Solveig (Johannes Solstad) Skudeneshavn. for NOK 29,6 mill. og omdøpt "Normand Corona".
07.1989:Solgt til China Ocean Oilfields Services (HK) Ltd., Hong Kong/Panama, og omdøpt "Jin Hai I". Skiftet navn samme år til "Bin Hai 283" av Bohai Oil Corp.of CNOOC,Tiabjin, China
1990:Skiftet motorer til 2 x 6 syl.4T EV Yanmar Diesel Eng.
Og ommålt til 1320 brt- 396 nrt.- 1108 tdw.
1993:Overført til China Offshore Oil Northern, Tianjin, China.
22.03.2001:.Skiftet klasse til China Classification Society


“ NORMAND ONDUR” (2) 1990 -2004 Standby
Levert 01.1978 fra Kopervik Slip A/S, Kopervik, bg.nr 5 som (tråler) "Oddstein”
R-10-H til K/S Oddstein & Co. (Oddvar Vea), Haugesund.
Skroget er bygget ved Gdynska Stocznia Remontowa,Gydnia,Polen bg.nr.370.
299 brt., 152 nrt.430 tdw. 39.96 x 8.02 x 3.73 m. 4000 hl.
6-syl. 2T EV Wichmann, 6AX 1800 bhk 13 knop
1982:Overført til P/R Oddstein(Oddvar Vea,Vormedal),Haugesund
Forlenget og omb. til standby-skip. Innredet med plass for 150 pers. Ommålt: 499 brt.-250 nrt 600 tdw.. 49.54 x 8,03 x 4,83 m.
1983:Overført til K/S A/S Veco(Oddvar Vea,Vormedal),Haugesund.
Beskjeftiget som standby-skip i Nordsjøen.
12.1986:Solgt til Balta Shipping Ltd., Aberdeen/Lerwick, Shetland, konv. v. Kopervik Slip til tråler med shelterdekk og prosessanlegg, og omdøpt "Balta Sound". ( LK 94 )
1990: Innkjøpt av Normand Ondur K/S (Solstad Shipping AS), Skudeneshavn. 01.03.1991: Levert fra Kopervik etter omfattende ombygging til standby-skip (for andre gang) og omdøpt "Normand Ondur".
631 brt.-189 nrt. 400 tdw. 50,35 – 8.00 – 4,70 m
08.1996:Innregistrert i NIS
08.1996:Overført på Normand Ondur Ltd., Aberdeen.
1996: Til Solstad Offshore ASA UK Ltd., Aberdeen.
03.2004: Solgt til Nomis Shipping Ltd. Aberdeen UK,.skiftet navn til ”Dea Ranger”


"NORMAND BORG" (1) 1992-1994 AHT Supply
Levert 01.1983 fra Hermann Surken & Co., K.G., Papenburg, bg.nr 312 som "Norfonn" til K/S A/S Sol Safe I (Sigval Bergesen), Stavanger. Type ME 303 Klasse DNV
Byggepris NOK 93 mill.
1.598 brt., 632 nrt., 2.200 tdw., 67.84 x 15.60 x 7.45 m Dekksareal 476 m2.
4 x 12-syl. 4T EV B&W Alpha V-DM, 12717 bhk. 16,2 knop. Bollard Pull 150 t.
04.1990:Overført til K/S A/S Nordfonn (Sigvald Bergesen),Stavanger.
12.1991:Solgt til Middelfart & Co. A/S, Drammen/Stavanger.
01.1992:Skiftet navn til "Normand Borg", Stavanger.
01.1993:Innkjøpt av Solstad Offshore A/S, Skudeneshavn.
04.1994:Solgt til China National Offshore Oil Corp.& Nan Hai West Oil Corp.,Zhanjing China og omdøpt til ”Nan Hai 215”
1998:Overført til China Offshore Oil Southern Guangdong,Kina.
22.05.2001:Skiftet klasse til China Classification Society
Og ommålt til 1963 brt.- 589 nrt. 2209 tdw.


"NORMAND TRYM" 1993 -2005 AHT Supply
Levert 25. 05.1984 fra Båtservice Verft A/S, Mandal, bg.nr.667 som "Randfonn" til K/S Sol Safe III (Sigval Bergesen), Stavanger. Type ME 303 Klasse DNV
Byggepris NOK 92 mill.
2.019 brt., 618 nrt., 2.250 tdw., 67.85 x 15.60 x 6.40 m. Dekksareal 476 m2.
4 x 12-syl. 4T EV B&W Alpha V-DM, 12717 bhk. 16.2 knop. Bollard Pull 150 max t. 05.1987:Overført til K/S A/S RA VI (Sigval Bergesen), Stavanger
10.1987:Overført til K/S A/S Ra IV (Sigvald Bergesen),Stavanger.
09.1993:Innkjøpt av P/R Normand ANS (Johannes Solstad) Skudeneshavn, og omdøpt "Normand Trym".
1994: Ombygget ved Wear Dock Yard, Sunderland.
12.1994:Overført til Normand A/S (Johannes Solstad),Skudeneshavn.
04.1998:Overført til Solstad Rederi A/S,Skudeneshavn
Har gått som kystvakt i Nord Norge W314. fra høsten 2003 ble gråmalt ved Båtbygg på Møløy.og fikk montert kanon på fordekket.
02.2005:Tilbake levert til rederiet , og ommalt til rederiets farger.
27.05.2005: Solgt En Block med “Normand Titan” for NOK 160 mill til Trym Titan K/S c/o Fearnley Finance A/S (Solstad Shipping A/S Skudeneshavn,Oslo/Skudeneshavn skal overleveres 15.06.2005. Solstad deltar i K/Set med 30%.
Skipet skal fortsatt drives av Solstad.


"NORMAND NEPTUN" 1996 - AHT Supply
Levert 19.03.1996 fra Ulstein Verft A/S, Ulsteinvik, bg.nr.239 som "Normand Neptun" til Solstad Offshore AS, Skudeneshavn. Innregistrert på Isle of Man. Kontrahert 12.1994. Byggepris ca NOK 200 .mill Type UT 740
3.664 brt., 1.577 nrt., 4.200 tdw., 80.50 x 18.00 x 7.77 m.
4 x 10-syl. 2T EV Wärtsilä-Wichmann V28B, 19400 bhk. 16 knop. Bollard Pull 222 t Skipet var ved levering verdens kraftigste ankerhåndterings skip - "Nordsjøens Goliat".
04.1998:Overført Solstad Rederi AS (Solstad Shipping),Skudeneshavn.
05.1998: Registrert i NIS
Beskjeftiget på langtidscharter i Brasil.


"NORMAND CARRIER" (2) 1996 - Platform Supply
Levert 13. 05.1996 fra Sigbjørn Iversen mek. Verksted AS (Simek), Flekkefjord,bg.nr 97 som "Normand Carrier" til Normand AS,(Solstad Shipping A/S) Skudeneshavn. Kontrahert 04.1995. UT 745 Klasse DNV
3.051 brt., 1.464 nrt., 4.560 tdw., 84.36 x 18.80 x 6.25 m. Dekksareal 956 m2.
2 x 10-syl. 2T EV Wärtsilä-Wichmann V28B, 9100 bhk. 14 knop
04.1998:Overført til Solstad Rederi A/S. Skudeneshavn.


"NORMAND HUNTER" (2) 1997 - AHT Supply
Levert 06. 05.1982 fra Trønderverftet A/S, Hommelvik, bg.nr.49 som "Edda Star" til K/S Starmar Supply A/S (Helmer Staubo & Co.), Oslo.Byggepris NOK 40,6 mill
494 brt., 114 nrt., 1.366 tdw., 65.80 x 13.52 x3 .27 m. Klasse DNV Dekksareal 418 m2.
2 x 12-syl. 4T EV MaK M453AK, 9783 bhk. 16.5 knop. Bollard Pull 115 t.
23.12.1986:Solgt til Rimorchiatori Riuniti S.p.A.(Finarge-Finanziera Armamento Genovese S.p.A)Bari. Italia. for NOK 15 mill. Og omdøpt til ”A.H.Camogli”
1992:Ommålt til 1367 brt – 410 nrt.- 1366 tdw.
21.02.1997: Innkjøpt til Skudeneshavn av Soleng A/S (Solstad Shipping A/S) og omdøpt "Normand Hunter".
04.1997:Overført til Normand Rederi AS (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn
12.1997: Rederinavnet endret til Solstad Rederi A/S.
08.05.1998: Innført i NIS.
12.2003: Overført til Solstad Shipping A/S,Majuro,Marshalløyene.


"NORMAND ATLANTIC" 1997 - AHT Supply
Levert 26.11.1997 fra Ulstein Verft A/S, Ulsteinvik, som "Normand Atlantic" bnr. 240 til Solstad Rederi A/S, Skudeneshavn, UT 740. Klasse DNV
3.690 brt.,1.576 nrt. 4.200 tdw., 80.40 x 18.00 x 7.77 m Dekksareal 566 m2.
4 x 10-syl. 2T EV Wärtsilä-Wichmann V28B, 19600 bhk. 16 knop. Bollard Pull 220 t..
Kontrahert 1996 - søsterskip av "Normand Neptun". Sluttet til Coflexip Stena Offshore Ltd - fra 1998 operert i spotmarkedet og enkelte kortere T/C-perioder.
11.1999: Med forbehold om godkjennelse av brasilianske myndigheter vil skipet bli sluttet - foreløbig for 12 mndr. - til oljeselskapet Petrobras og vil operere under NIS-registrering på brasiliansk sokkel.
16.05.2000: Innført i NIS.
02.2003: Overført til NOR.


"NORMAND VESTER" (2) 1998 - Platform Supply
Levert 03.03.1998 fra Ulstein Verft A/S, Ulsteinvik, bg.nr.224 som "Normand Vester" til Solstad Offshore ASA, Skudeneshavn. UT 745 Klasse DNV
3.061 brt., 1.461 nrt., 4.560 tdw., 84.38 x 18.80x 7.60 m
2 x 10-syl, 2T EV Wärtsilä-Wichmann V28B, 9100 bhk. 14 knop.
12.1998: Overført til Solstad Rederi AS.,Skudeneshavn.
11.05 2000: Overført til NIS
06.10.2000: Innført i NOR.
21.05.2002: Overført til NIS.
03.07 2002: Innført i NOR.


"NORMAND PIONEER" 1999 – Multipurpose Offshore
Levert 12.02.1999 fra Ulstein Verft A/S, Ulsteinvik,bg nr 236 som "Normand Pioneer" til The Pioneer Offshore Ltd. (Solstad Shipping AS), Skudeneshavn),
Til en pris av ca. NOK 370 mill. Type UT 742 Klasse DNV
Ved levering sluttet til Colexip Stena for 1000 dager fordelt på 5 år.
5.913 brt., 1.774 nrt., 5.000 tdw., 95.0 x 24.0 x 7.3 m. Dekksareal 1000 m2.
4 stk. 4T EV Stork Wärtsilä, 2 x 8-syl. 7180 bhk + 2 x 6-syl. 5385 bhk, 25200 bhk + 2700 bhk (Azimuth thruster). 17 knop. Bollard pull 286 tonn - kran (A-ramme) 150 tonn. Verdens hittil kraftigste anchor-handling/tugs - multipurpose offshore. Sluttet for 5 år (200 dager pr.år) til Co-flexip Stena Offshore Ltd.
12.05.2000:Registreringshavn endret til Douglas,Isle of Man.


“NORMAND PROGRESS” 1999 - Multipurpose Offshore
Levert 29. 10. 1999 fra Ulstein Verft A/S Ulsteinvik bg nr.237 som”Normand Progress” til Progress Offshore Ltd (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn)
Kontrahert 11.1997 til en pris av ca NOK 370 mill Type UT 742 Klasse DNV
5955 brt. - 1784 nrt. - 5300 tdw. 95.00 m. - 24.00 m. - 8,23 m.
4 stk 4T EV Stork Wartsila 2 x 8 syl. 7180 bhk + 2 x 6 syl. 5385 bhk tilsammen 25200 bhk. + 2700 bhk (Azimuth thruster) 17 knop Bollard pull max 304 tonn Kran (A.ramme) 150 tonn. Kan legge rørledning ned mot 2000 m dybde og trekke plog for kabelrenner på havdyp ned mot 400 m.Verdens til da kraftigste anchor-handling/tug.
(Registrert i Guieness Book of Record)
12.05.2000: Registreringshavn endret til Douglas,Isle of Man.


”NORMAND BORG” (2) 2000 - AH-Tug/Supplyskip
Levert 16.12.2000 fra Langsten Slip & Båtbyggeri AS Tomrefjord, bg.nr.184 som ”Normand Borg til K/S Island Offshore 1 (Borgstein Shipsinvest A/S)Ulsteinvik/ Skudeneshavn. Solstad Shipping A/S eier 25% i selskapet.
Solstad skal forestå befrakting og teknisk drift av skipet.”Normand Borg” er registrert i
Skudeneshavn Bygge pris NOK 250 mill. Type UT 722 L. .Klasse DNV
Forskipet er bygget ved Aukra Industrier og akterskipet ved Tangen Verft
3154 brt.- 1221 nrt.- 2846 mtdw. 80,45 m - 18,00 m - 6,60 m Dekksarealet 542 m2.
4 stk 4T EV Ulstein Bergen Dieselmotorer 2 x 6 syl 7200 bhk + 2 x 8 syl 9600 bhk
tilsammen 16800 bhk.Farten er 17 knop Bollar pull 202 t.
”Normand Borg” forlot verkstedet på kontrakt med Statoil på 1 år med option på 1 år til.
24.02.2003: Innført i NIS.
19.04.2005: Solstad kjøper de restrerende 75 % av skipet og blir ene eier.


”NORMAND CUTTER” 2001- Kabelleggingsfartøy.
Levert 31.04.2001 fra Ulstein Verft A/S,Ulsteinvik bg.nr.257 som ”Normand Cutter” til Cutter Shipping Ltd.London (Solstad Shipping A/S) Skudeneshavn og er registrert i NIS med Skudeneshavn som hjemmehavn.
Skipet er det største som er bygget til da hos Ulstein Verft A/S Skroget er bygget i Polen ved Maritim Ltd.Ap.z.o.o.,Gdansk. Klasse DNV
Skipet har fått typebetegnelse VS 4125 CLV.Skipets kontraktspris er NOK ca. 400 mill.
12435 brt.- 4110 nrt.- 10750 tdw. 127.50 m - 23,40 m - 7,20 m Dekksarealet 536 m2.
4 stk 4T EV MaK Dieselmotorer 2 x 8 syl 10294 bhk + 2 x 9 syl 10582 bhk tilsammen
20876 bhk.Dieselelektrisk fremdrift. 2 elektromotorer på 10604 bhk. Farten er 16,5 knop..Bollard Pull 140 t.Lastekapasitet 7000 tonn kabel.
Rekkevidden på skipet er 6000 sjømil det vil si at skipet kan legge en fiberoptisk kabel mellom Europa og Amerika i en oprasjon.”Normand Cutter” kan holde det gående i ca 40 døgn uten å måtte gå til land for forsyninger.
Skipet er bortbefraktet til TyComfor en fast periode på tre år med adgang til forlengelse på to ganger tre år.
15.04.2004. Levert fra Ulstein Verft A/S ombygget til Rørleggings og konstruksjonsskip.
”Normand Cutter” er blitt 3,6 m.bredere.Ny offshor krane som tar 300 t. Og som kan operere i forbindelse med arbeid på havdyp inntil 2500 m.Fartøyets innredning er økt fra 70 til 114 personer. ”Normand Cutter” har fått et tre års certeparti med Sonsub.
12.2003:Utflagget til Isle of Man.


”NORMAND CLIPPER” 2001 - Kabelleggingsfartøy.
Levert 26.10.01 fra Ulstein Verft A/S, Ulsteinvik bg.nr.258 som ”Normand Clipper” til Clipper Shipping Ltd.(Solstad Shipping A/S) London/Skudeneshavn og er registrert i NIS med Skudeneshavn som hjemmehavn.Type VS 4125 CLV Skipets kontrakts pris er NOK ca 400 mill.Skroget er bygget ved Maritime Ltd Sp.z.o.o.Gdansk Polen
Klasse DNV
12291 brt.- 3690 nrt.- 10640 tdw 127,50 m - 23,40 m - 7,20 m Dekksarealet 536 m2.
4 stk 4T EV MaK Dieselmotorer 2 x 8 syl 10294 bhk + 2 x 9 syl 10582 bhk tilsammen
20876 bhk.Dieselelektrisk fremdrift 2 elektromotorer på 10604 bhk..Farten er 16,5 knop.Bollard Pull max 140 t. Lastekapasitet er 7000 t.kabel.Skipet er ved levering bortbefraktet til TyCom for en fast periode på tre år med adgang til forlengelse på to ganger tre år. Gikk ut av kontrakten oktober 2004.
Har ligget i opplag ved Ulstein Verft siden våren 2004 grunnen dårlig marked for kabel leggere
Skal bygges om ved Ulstein Verft A/S for ca NOK 200 mill. til et kombinert konstruksjons og rørleggings fartøy med stor lastekapasitet. Ombyggingen vil bli tilsvarende det som ble gjort med søsterskipet ”Normand Cutter”Skal være ferdig levert 01.06.2005.
Solstad Offshore ASA har inngått kontrakt med det australske selskapet Clough Ltd.for leie av ”Normand Clipper” Avtalen med Clough er for 180 dager fra november 2005.
Clough har opsjon til å forlenge avtalen med enten 3+2 x 1 år eller 5 x 1 år i direkte forsettelse av den faste perioden.

”NORMAND ROVER” 2001 - Dykker/Supplyskip
Levert 16.11.2001 fra Søviknes Verft A/S Søvik bg.nr.131 som ”Normand Rover” til Island Offshore III K/S,Ulsteinvik. Ulstein familien eier 75% mens Solstad Shipping eier 25% Solstad skal stå for driften av skipet.”Normand Rover” er registrert i NIS med Skudeneshavn som hjemmehavn.Type UT 745 E (extension) Kontraktspris NOK 270 mill. Skroget er bygget ved Soc.Comerciala Aker Tulcea S.A.,Tulcea,Romania
Klasse DNV
3992 brt. - 1306 nrt. - 3876 tdw 92,40 m. - 18,80 m. - 6,21 m. Dekksarealet 900 m2.
4 stk 9 syl 4T EV Bergen Diesel totalt 10767 bhk.Dieselelektrisk fremdrif med 2 elektromotorer på 10.800 bhk. Farten 15 knop. Dekkskrane 100 t.Innredning for 146 personer.
Skipet gikk ut på en to års kontrakt med Pemex med opsjon på å kjøpe skipet etter utløp av charterperioden.
19.04.2005: Solstad selger seg ut av ”Normand Rover” men vil operere og drive skipet så lenge nåverende kontrakt i Mexico gjelder.


“NORMAND IVAN” 2002 - AH-Tug/Supplyship.
Levert 31.01.2002 fra Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk A/S,Flekkefjord bg.nr.170 som ”Normand Ivan” til Solstad Rederi A/S (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn og registrert i NIS med Skudeneshavn som hjemmehavn.
Skroget er bygget i Polen ved Stocznia Polnocna,Gdansk. Type VS 480. Klasse DNV
4604 brt.- 1381 nrt. - 4138 tdw. 81.00 m. - 20,00 m. - 7,61 m Dekksarealet 580 m2.
2 stk 16 syl. 4T EV Wartsila W16V32 på tilsammen 19740 bhk.Farten er 17 knop knop.Bollard Pull 220 t.
31.03.2004: Overført til NOR register. 19.09.2002 overført til NIS. 31.03.2004 slettet i NIS innført i NOR.


”NORMAND IPANEMA” 2001 - 2004 Hjelpeskip
Levert 08.02.2002 fra Transnave Rio de Janeiro Brasil bg.nr.LH 1800 ”Normand Ipanema” Solstad Offshore Ltda, (Solstad Rederi A/S, Skudeneshavn) Rio de Janeiro Bygge pris 2,6 millioner dollar Døpt 11.10.2001.
250 brt. 36,60 – 8,70 m Dekksareal 128 m2.
09.2002: Skifter navn til ”Norskan Ipanema” iforbindelse med at 50% av selskapet ble solgt til DOF ASA og selskapet forandret navn til Norskan Ltda.
Inn på et 10 års charter for Petrobra som Line handler for tankbåter ute på oljefeltet.
Søster skip ”Seaway Sabia”.Stolt Offshore. Brasil.
2004:Solgt til Seabulk Offshore do Brazil Ltda.Rio De Janeiro,Brazil og omdøpt til
”Seabulk Ipanema”


”NORMAND MERMAID” 2002 - MPSV - Supplyskip
Levert 15.04.2002 fra Ulstein Verft A/S,Ulsteinvik bg. nr.261 som ”Normand Mermaid” til Solida K/S (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn.Type UT P 103.
Skroget er bygget i Polen ved Maritim Ltd.Sp.z.o.o.Gdansk. Klasse DNV.Kontraktspris ca 350 millioner kroner.
5528 brt.- 1658 nrt.- 4300 mtdw 90,10 m.- 20,50 m.- 7,00m. Dekksarealet 765 m2.
4 x 9 syl 4T EV MaK 9M25 på tilsammen 14000 bhk. Dieselelektrisk som driver 2 stk
elektromotorer.Farten er 15 knop.
Skipet ble ved levering bort chartret til Deep Ocean A/S,Haugesund
30.09.2002:Utflagget til Isle of Man med Douglas som hjemmehavn.


”NORMAND FLOWER” (2) 2002 - Dykker/Supplyskip
Levert 30.08.2002 fra Søviknes Verft A/S Søvik bg.nr.135 som ”Normand Flower” til Island Offshore IV K/S.Ålesund.Ulstein familien eier 75%av selskapet,mens Solstad Shipping eier resterende 25 %.Solstad Shipping A/S skal stå for driften av skipet.”Normand Flower” er registrert i NIS med Skudeneshavn som hjemmehavn.
Type UT 737 SSV. Klasse DNV. Skroget er bygget ved Soc.Commercial.Aker Tulcea i Romania.
5402 brt.- 1656 nrt.- 4600 tdw 93,70 m. - 21,00 m. - 8,20 m Dekksarealet 960 m2.
4 x 9 syl Bergen Diesel C-25-33L9A tilsammen 14000 bhk som driver 2 elektromotorer
på tilsammen 14000 bhk Farten er 14 knop .Dekkskrane 100 t.Innredning for 140 mann.
09.10.2002: Utflagget til Isle of Man med Douglas som hjemmehavn.
09.12.2002: Innført i NIS.
14.04.2003:Utflagget til Isle of Man med Douglas som hjemmehavn.
19.04.2005:Solstad kjøper de resterende 75% av skipet og blir ene eier.


”NORMAND MARINER” 2002 - AH-Tug/Supplyskip
Levert 17.08.2002 fra Ulstein Verft A/S Ulsteinvik bg.nr.262 som ”Normand Mariner” til Solida K/S (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn Type er Ulstein A-101.Klasse DNV. Byggepris ca 300 millioner kroner.
4462 brt.- 1338 nrt.- 3750 mtdw 82,10 m - 20,00 m - 7,50 m Dekksarealet 600 m2.
4 x 9 syl 4T EV Wartsila 9L32 MCR på tilsammen 23500 bhk.Farten er 16 knop Bollard
Pull max 275 t.


”NORMAND FLIPPER” (2) 2002 - Supplyskip
Levert 14.12.2002 fra Kleven Verft A/S Ulsteinvik, bg.nr.296 som ”Normand Flipper” til Solstad Rederi A/S (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn. Type UT 745 E.Klasse DNV.Skipet skulle vært bygget hos Myklebust Mek.Verksted bg.nr.32,men ble overført til Kleven Verft. Skroget er bygget i Polen ved Maritim Ltd.Sp.z.o.o.,Gdansk.
3396 brt.- 1367 nrt.- 4600 mtdw 88,60 m.- 18,80 m.- 7,60 m. Dekksareal 990 m2.
4 x 16 cy 4T EV Caterpillar 3516 TA på tilsammen 10196 bhk.Farten er 16 knop


”NORMAND MASTER” 2003 - AH-Tug/Supplyskip
Levert 28.03.2003 fra Ulstein Verft A/S,Ulsteinvik bg.nr.265 som ”Normand Master” til Solida K/S (Solstad Shipping A/S),Skudeneshavn.Type UT-101.Klasse DNV. Kontraktspris NOK 350 mill Skroget er bygget i Polen ved Maritim Ltd.Sp.z.o.o.Gdansk
4462 brt.- 1338 nrt.- 3750 mtdw 82,10 - 20,00 m.- 7,50 m .Dekksareal 600 m2.
4 x 9 syl 4T EV Wartsila 9L32 på tilsammen 23500 bhk.Farten er 16 knop.Bollard Pull max 275 t.A-ramme med kapasitet 250 tonn.


”NORSKAN FLAMENGO” 2003 - Supplyskip
Levert 31.06.2003 fra Estaleiro Promar,Rio de Janeiro,Brasil bg.nr. 06 som ”Norskan
Flamengo” til Norskan Offshore Ltda. (50/50 % Solstad/DOF),Rio de Janeiro.
Byggepris NOK 115 mill. Type 755 L. Klasse DNV
2050 brt.- 1084 nrt.- 3200 tdw. 71,90 – 16,00 – 5,81 m. Dekksareal 685 m2
2 x 9 syl 4T EV Bergen Diesel KRMB 9 5460 bhk. 12,5 knop.
Gikk inn på et fire års certeparti til Petrobras.


”NORSKAN LEBLON” 2004 - Supplyskip
Levert 20.02 2004 fra Estaleiro Promar,Rio de Janeiro,Brasil, bg.nr.08 som “Norskan Leblon” til NorSkan Offshore Ltda, (50/50 Solstad/DOF),Rio de Janeiro.
Bygge pris NOK 115 mill.Type UT 755 L Klasse DNV
2050 brt.- 1084 nrt.- 3200 tdw 71,90 – 16,00 – 5,81 m. Dekksareal 685 m2.
2 x 9 syl 4T EV Bergen Diesel KRMB 9 5460 bhk. 12,5 knop.
Dronning Sonja var skipets gudmor.

“NORMAND PRODUCE” (2) 2004 - Supplyskip
Levert 10.09. 2001 fra Brevik Construction A/S, Brevik bg.nr. 19 som “Troms Falken” til TFDS Offshore A/S,Tromsø Type UT 755 L Klasse DNV
2152 brt.- 1097 nrt.- 3350 tdw 72,00 – 16,00 – 5,90 m Dekksareal 1600 m2
2 x 9 syl 4t ev Ulstein Bergen KRMB 4010 bhk
Gikk ut på en 16 månders kontrakt med TotalFinaElf.
12. 2004 solgt til Solstad Offshore UK Ltd.(Solstad Shipping A/S, Skudeneshavn),Aberdeen/Tromsø, 100% .
16.02.2005 omdøpt til “Normand Produce” og registrert i Skudeneshavn
10.2005:Solgt til Troms Offshore A/S for NOK 125 mill. og omdøpes til “Troms Falken” igjen


“NORMAND SKARVEN” 2004 - AH-Tug/Supplyskip
Levert 1986 fra Ulstein Hatlø A/S,Ulsteinvik bg.nr.197 som “Troms Skarven” til K/S TFDS Kombiskip A/S(TFDS Offshore A/S),Tromsø.
3149 brt.- 944 nrt.- 2685 tdw 79,70 – 18,00 – 5,96 m. Dekksareal 570 m2. Klasse DNV
2 x 12 syl 4T EV Bergen Diesel KVM-12, 5190 bhk + 2 x 16 syl 4T EV Bergen Diesel KVMB –16, 8000 bhk totalt 13890 bhk 14 knop Bollard Pull 150 t.
11.2004: Solgt til Solstad Offshore A/S,Skudeneshavn 70 % og omdøpt 31.01.2005 til “Normand Skarven” Statoil har forlenget kontrakten med 3 år fra mai 2005.Verdien på
kontraktsforlengelsen er på ca.100 millioner kr.
28.05.2008:Solgt til utlandet for NOK 130 mill.

“NORMAND VIBRAN 2004 - Supplyskip
Levert 2000 fra Brevik Construction A/S,Brevik bg.nr.16 som “Troms Steggen” til
Troms Brevik K/S (TFDS Offshore A/S),Tromsø.
1972 brt.- 944 nrt. 68,00 – 16,00 – Dekksareal 620 m2. Klasse DNV.
2 x 9 syl 4T EV Ulstein Bergen KRMB-9. 5376 bhk
29.11.2002 slettet i NOR innført i NIS 05.08.2003 slettet i NIS innført i NOR
11.2004: Solgt til Solstad Offshore A/S,Skudeneshavn 20 % og omdøpt 07.02.2005 til “Normand Vibran”
19.04.2005: Solstad overtar de resterende 80 % av skipet og blir ene eier.
09.08.2005: Solgt til India for NOK 120 mill.( 18,8 mill dollar.)
Nye eiere er Garware Shipping og omdøpt til “Everst”


"NORMAND TITAN” 2004 - AHT-tug/ Supplyskip
Levert 03.1985 fra Sterkoder mek. Verksted A/S, Kristiansund, bg.nr 99 som "Polar Titan" til K/S A/S Polar Titan (Polar Offshore A/S), Tromsø. Klasse DNV
2.535 brt., 760 nrt., 2.350 tdw., 72.50 x 16.30 x 6.86 m Dekksareal 515 m2.
2 x 12-syl. 2T EV Wärtsilä-Wichmann V28, 11584 bhk. 16.3 knop. Bollard Pull. 150 t.
1986: Overført til K/S Offshore Titan (TFDS Offshore), Tromsø.
04.1992: Disponering overført til Eidesvik & Co., Bømlo/Haugesund. og omdøpt "Viking Titan".
Ommålt :2535 brt – 760 nrt – 1719 tdw.
29.11.1999: Til TFDS Offshore AS, Tromsø, som eneeier, selskapet hadde tidligere 25% eierandel. Og omdøpt til“Troms Titan”,fortsatt reg i Haugesund
02.2000:Omregistrert til Tromsø.
11.2004: Solgt til Solstad Offshore UK Ltd., (Solstad Shipping A/S Skudeneshavn ) Aberdeen/Tromsø 100 %
29.03..2005: Omdøpt til “Normand Titan” og registrert i Skudeneshavn
27.05.2005:Solgt En Block med “Normand Trym” for NOK 160 mill til Trym Titan KS c/o Fearnley Finans A/S (Solstad Shipping A/S Skudeneshavn) Oslo/Skudeneshavn. Solstad deltar med 30% i K/Set.
Skipet skal fortsatt drives av Solstad.


“Seabulk South Atlantic” 2004 - AH-tug/Supplyskip
Levert 08.05. 2003 fra Brevik Construction A/S,Brevik bg.nr.27 som “Troms Supporter” til Rig Supporter K/S (TFDS Offshore A/S),Tromsø. Skroget er bygget
ved Aker Braila i Romania Type UT 710 Klasse DNV
2085 brt.- 766 nrt.- 2380 tdw. 68,95 – 15,50 – 6,00 m. Dekksareal 470 m2.
2 x 16 syl 4T EV Ulstein Bergen KVM-16 8800 bhk 15,5 knop. Bollard Pull 115 t.
02.09.2003: Omdøpt til “Seabulk South Atlantic” i forbindelse med et Bare Boat charter til Seabulk Offshore S.A. Nyon og registrert i Gibraltar.
11.2004: Solgt til Solstad Offshore A/S,Skudeneshavn 20 % .

“NORSCAN COPACABANA” 2004 - AH-tug/Supplyskip
Levert fra EISA Yard Brasil 2005 bg nr til NorSkan Offshore Ltda,(50/50 Solstad/DOF)
Rio de Janeiro.
Type UT 722L Klasse DNV
3100 brt.- 3000 tdw. 80,50 18,00 m Dekksareal 400 m.
16800 bhk.
Går på langtids kontrakt med Petrobras.


”NORMAND SKIPPER” (2) 2005 Supplyskip
Levert 15.04.2005 fra Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk,Flekkefjord bg.nr. 184 som ”Normand Skipper” til Solstad Offshore UK Ltd.( Solstad Shipping A/S), Aberdeen/Skudeneshavn Skroget er bygget ved Crist Spolka z.o.o.Polen bg.nr.90
Døpt i Stavanger 14.04.2005
Type VS 4420 Byggepris ca NOK 235 mill. Klasse DNV.Skroget er bygget i Polen.
4800 brt.- 1494 nrt.- 7620 tdw. 92,40 x 22,00 x 7,20 m
4 x 6 syl 2T EV Wartsila 6R32LN hver på 2430 kw (dieselelektrisk)
Første turen er å frakte rør til Snøhvit feltet i fra Kristiansund til Ormen Lange prosjektet.


”NORMAND AURORA” 2005 - Supplyship
Levert 16.09.2005 fra Merwede Shipyard B.V.Hardinxveld-Giessendam Holland. bg.nr.704 som ”Normand Aurora” til Solstad Offshore UK Ltd. Aberdeen ASA,(Solstad Shipping A/S) Skudeneshavn.
Type Ulstein P 105. Klasse DNV
3739 Brt. 1152 Nrt. 4249 Tdw. 86,20 x 19,00 x 6,65 m. Dekksareal 966 m2.
4 x Caterpillar 3516B hver på 2549 bhk på tilsammen 10196 bhk. 14,5 knop.


”NORMAND INSTALLER” 2006 - Konstruksjonsfartøy
Leveret 31.03.2006 fra Ulstein Verft A/S bg.nr. 271 som ”Normand Installer” til Solstad Shipping A/S og Single Buoy Moorings (SBM),Skudeneshavn til deres felles selskap Advance Deep Sea Installation
Skroget er bygget i Polen Skipet ble døpt 04.02.2006. Gudmor var Mirielle Keller.
Byggepris ca NOK 689 mill. Type VS 4204 Klasse DNV
14506 brt. 9511 tdw. 123,65 x 28 x 11 m. Overdekket 1270 m2 underdekket 1180 m2
Dekklast 4300 tonn
2 stk Wartsila 16V32 på 15360 kW og 2 stk Wartsila 8L32 på 7680 kW tilsammen 23040 Kw.Diesel elektrisk fremdrift. 16,8 knop. Bollard pull er oppgitt til 275 tonn.,men på testen greide den 308 tonn.
03.03.2006:Grunnstøtte på engrunne utenfor Ulsteinvik kom seg av med egen hjelp.
Gikk til Horten for dokkesetting
Skipet skal ut på en kontrakt med SBM for 8 år med opsjon for ytterlige 12 år.
Første jobb skal foregå utenfor Vest- Afrika.


”Normand Corona” 2006-2006 Dykkerfartøy
Levert 1999 fra van der Giessen.de Noord BV bg.nr. 977 som ”Bold Endeavour” Klasse ABS
8840 brt. 2652 nrt. 8376 tdw. 129,81 x 22,00 x 6,76 m.
Kabelrom 2700 m3 A-Ramme 35 tonn.
4 stk Wartsila NSD 9L26 hver på 3592 bhk. Bollard Pull 64 tonn
04.2005:Innkjøpt fra Royal Bank of Scotland til North Sea Commander Shipping,Bergen
23.06.2006: Innkjøpt av Solstad Offshore UK Ltd. Skudeneshavn og omdøpt til ”Normand Corona” for NOK 366.500.000
10.2006: Solgt til Deep Ocean ASA. Haugesund.
12.2006: Omdøpt til ”Deep Endeavour”og ny hjemmehavn er Haugesund.



”Normand Seven” 2007- Offshore Construction Vessel
Levert 06.07.2007 ifra Ulstein Verft bg.nr.277 som ”Normand Seven” til Solstad Offshore ASA,Skudeneshavn.Type VS 4220 OCV.Kontrakspris NOK 650 mill.
Døpt 22.06.2007 gudmor var Jane Evans.
Klasse Det Norske Veritas.
14145 brt. 4249 nrt. 11750 tdw LxBxD 130,20 x 28 x 12 m.
6 stk Wartsila diesel som driver 4 x 3862 bhk + 2 x 5150 bhk dieselelektrisk. Farten er 17,5 knop.
Lastedekket har et areal på 2000 m3.og hun kan ta dekkslast på 5150 tonn.
1 stk 250 tonns dekkskrane. 1stk A-ramme på 300 tonn.
”Normand Seven” går ut på et 8 års kontrakt for Subsea 7 og første jobben blir i Brasil foe to år.


”Normand Ferking” 2007 Anchor/tug/supply
Levert ifra Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk bg.nr. 186. som ”Normand Ferking” til Solstad Offshore ASA,Skudeneshavn.Skipet ble døpt 12 mai 2007 gudmor var Unni Marie Steffensen Byggepris NOK 500 mill.Skroget er bygget i Gdynia.
6990 brt-4750 tdw. L x B x D 89,35 x 22 x 9,60 m. 750 m2 dekk. Ankerhåndteringswinsjen er på 500 tonn
4 stk Wartsila 16200 kw Diesel elektrisk
Gikk ut på langtidskontrakt med StatoilHydro 5+3 år.
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
FinnJev
Site Admin


Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 701
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: ti. aug. 31, 2010 20:47    Emne: Svar med sitat


"Normand Baltic" Levert 29.07.2010 fra STX Norway,Brevik til Solstad Shipping A/S Skudeneshavn,Douglas
4792 brt. 1513 nrt. 4370 tdw. 96,25 x 20,00 x 8,00 meter.
4 stk Cat 3516 C hver på 2188kw.
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
FinnJev
Site Admin


Registrert: 17.09.2005
Innlegg: 701
Bosted: Haugesund

InnleggSkrevet: on. sep. 01, 2010 16:59    Emne: Svar med sitat


"Normand Prosper"
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Vis innlegg fra:   
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Gjesteforum Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)
Side 1 av 1

 

Gå til:  
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Rapporter misbruk

Søk blant norske bedrifter på io.no